como funciona ...?

Tema en 'Bicis y componentes' iniciado por Chronique, 5 Ene 2005.

  1. Chronique

    Chronique Miembro activo

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    como funciona un amortiguador de aire-aceite? es decir, el aire i el aceite van menxclados? o bien separados? que funcion tiene cada uno en caso de que vayan separados? alguien sabe donde encontrar esta información?
     
  2. Chronique

    Chronique Miembro activo

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    en un numero del bike o de la solobici salia con dibujso i todo, si alguien sabe el num que me lo diga ya por favor!!!
     
  3. el jinete nocturno

    el jinete nocturno Miembro

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    van mezclados claro..
     
  4. The Kram

    The Kram Excelso teorico biker

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    ...pero no agitado. Y con una oliva :mrgreen: .
     
  5. Abejaruco

    Abejaruco Miembro activo

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    Mezclados???????????????? :shock:

    Si fuesen mezclados el aire se difundiría en el aceite y éste se llenaría de burbujas...

    El aceite por un lado y el aire separado del aceite por un pistón flotante es lo más normal...

    ¿En qué suspensión van mezclados?
     


  6. Antonio®

    Antonio® Linkage Design

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    Yo tengo guardado un post en el que se explicaba como funcionaba un amortiguador, pero está en ingles y es un poco lioso porque ademas del aire y el aceite está el nitrogeno que por lo visto sirve para que el piston flotante no haga burbujas...

    Why are rear shocks pressurised forks not?

    I understand that nitrogen ( used instead of air because it is less sensitive to heat and is not explosive !! )is used behind a floating piston , the piston floats to allow for the changing ratio of oil to shaft/piston volume , as the shaft moves in and out. The nitrogen behind the piston keeps the oil under pressure , so as to stop any bubbles forming in the oil ,which causes cavitation and failure of dampening.
    But why is this different in forks?

    For example Marzoocchi build , who come from a car/motorcycle tradition build the Boss rear coil over shock , which is has a high pressure nitrogen floating piston oil damper, while at the same time they build low pressure open bath Bomber forks ( I believe the air spring and dampening are seperate in the air sprung Bombers X Fly etc ).

    - The damping oil pressure in a rear shock is very high for compression. The floating piston is as you said to keep the oil under a positive pressure at all times; to push the oil through the valves rather than it being sucked through.

    A simple front fork such as the cheaper marzocchi and rockshox hydracoil uses a "damping rod" set up. On compression the movement displaces oil through the valves and on rebound it is sucked back. This set up is not ideal because for a strong rebound force the oil can cavitate. The problem with applying a floating piston to this is that the gas pressure would act too much like an extra spring. On good forks the problem of cavitation and foaming is got around by using a submerged cartridge as with marzocchi z1, rond, stratos etc. The cartridge means the damping for both compression and rebound puts the oil under positive pressure at all times, and since the whole lot is submerged in the oil foaming is less of a problem. Manitous TPC works on a similar principle but with a different layout.
    Also a fork works directly on the bump rather than via linkages so pressuring a fork would need more seals, more friction.

    The only exceptions I can think of are the rockshox "pure" damper which is like TPC but there is a spring loaded piston that puts the oil under light pressure only to stop foaming. The new manitou upside down forks also have a floating piston because the TPC is upside down.

    Forks are also used only vertically unlike rear shocks, unless you are crashing...
     
  7. Abejaruco

    Abejaruco Miembro activo

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    Sobre la CAVITACIÓN. hace ya algunos añitos hablando con un profesor de Ingeniería Química en la universidad le pregunté sobre la cavitación. Si era posible que sucediese en una horquilla de una bici. Se quedó un poco flipao, porque decía que eso sería imposible en un sistema así, tan sencillo.
    Ya os digo, no es cosa mía. Si hay alguien que sepa de esto...

    Por eso no sé por qué Manitou habla tanto de que si el TPC evita la cavitación y tal...
     
  8. Adonis

    Adonis El loco de las coles

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    Quiere esto decir que el aire sí que es explosivo¿?¿?¿?¿?¿? :shock:

    Entonces ahora si que no me compro una doble
    :D
     

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