aqui os dejo mas cosillas sobre el shimano... However belgian Rabobank rider Roy Sentjens could test it as well and gave some feelings about it on the on his website: "Vorige week heb ik het nieuwe schakelsysteem van Shimano getest. Het is een elektronisch systeem, en ik moest samen met enkele Japanners gaan fietsen om te kijken hoe het werkt en wat er eventueel zou kunnen veranderd worden. Ik vond het zeer goed werkte, zeer snel en zeer correct, het zag er zelfs mooi uit. Wat me ook nog heel erg meeviel, is dat het slechts 100gram zwaarder is dan de normale dura ace. Ook zijn er geen kabels meer die voor het stuur lopen, het ziet er heel mooi uit." Translation: "Last week I tested a new Shimano group, an electronic one. I had to go biking with some Japanese guys to see how it works and what could probably be changed. I thought it work well, very fast and correct. I even looked nice. It is only 100gr heavier than the normal Dura-Ace group, a thing I liked a lot. And there are no cables in front of the bar. It looks great." So, this is the only info we got: it works well according to this test rider and he is told it to be only 100 gram heavier than the classic 7800 Dura-Ace groupset, what is very nice! Battery is still as prototype and changes on it and on the front derailleur will be do of course since it's not very elegant as Cyclingnews said. About battery length of life, there's no information yet, let's hope to have a good batterey status indicator that works well, it would be too bad to be gear less at 5km of the finish line. We got info about 9 riders will be testing this group. 3 electric groups were sent both to the Rabobank and Gerolsteiner Pro Tour team, as well as groups for the whole Skil-Shimano continental pro team.
ni idea, pero a aquel si que se le acababa la "pila", que yo sepa solo se preparó para descenso, porque para rali no aguantaba tantos cambios...
Creo que solo es marketing, actualmente MAVIC comercializa algo parecido, pero no parece tener mucho exito.
Para mi es un atraso mas que un beneficio, supongamos un profesional con este sistema pincha y la asistencia neutra la proporciona una rueda de otra marca , lo normal es que no vaya bien el cambio, como hace para dejarlo fino. Este es un detalle que puede quemar a mas de uno en plena competicion y que la cadena de saltitos pues es una putada
lo normal sera que le de la rueda su equipo, y en todo caso no creo que afecte mucho por llevar otra rueda
el shimano airlines se puso a la venta pero en una tirada bastante limitada...unicamente valia para descenso aun por internet se encuentran cosas muuuy curiosas....